Välineistä tärkein on tietenkin maila, jonka on hyvä olla kevyt. Painava maila haittaa oikeiden lyöntien oppimista ja rasittaa tarpeettomasti lihaksia. Suositeltava paino on noin 90-100 grammaa. Alumiini- ja teräskehyksiset mailat kestävät paremmin kolhuja kuin hiilikuituiset mailat, joiden etuna taas on keveys ja hyvä pallotuntuma. Mailan varren jäykkyydellä on paljon merkitystä palloa lyötäessä. Jäykkävartisella mailalla on helpompi lyödä tarkkoja iskuja, kun taas notkeavartisella normaalit lyönnit onnistuvat helpommin. Mailan varren jäykkyys valitaan oman pelityylin mukaan. Varren kiertojäykkyys auttaa toimittamaan pallon juuri sinne, minne on tähdättykin, vaikka pallo ei osuisikaan aivan jännityksen keskelle. Hyvä kiertojäykkyys on siis etu.
Mailojen kahvan päällä useat pelaajat käyttävät ylimääräistä kahvanauhaa eli grippiä, jolloin kahvasta voidaan tehdä juuri sopivan paksu . Liian ohut kahva vaikeuttaa mailaotteiden hallintaa, eikä lyöntiin saada voimaa. Liian paksu kahva taas rasittaa lihaksia sekä aiheuttaa kahvan kulmien pyöristymisen, jolloin mailasta katoaa ”tuntuma”. Kahva on sopivan paksu silloin, kun sormet ovat hieman irti kämmenpohjasta. Grippejä on saatavana useampaa eri paksuutta ja niiden pito-ominaisuudetkin ovat erilaisia. Grippi on syytä vaihtaa, kun se on menettänyt pitonsa.
Mailan jänteiden on oltava kestävää laatua, jolloin ylimääräiset kulut mailoja uudelleen jännitettäessä jäävät pois. Aina kannattaa valita mahdollisimman hyvä jänne, koska jännityskulut sulkapalloilussa ovat mitättömän pieni osa kokonaiskuluista (pallot, matkat, juomat, kenttämaksut). Jännityksessä itse työn osuus kustannuksista on yhtä suuri, jännitettiin maila minkälaisella jänteellä tahansa. Hyvän mailan voi ”pilata” huonoilla jänteillä ja vaatimattomastakin mailasta saa pelikelvollisen hyvillä jänteillä.
Harrastuksen alussa käytetään nylonista ja korkista valmistettua palloa, joka on huomattavasti kestävämpi kuin aidoista sulista tehty pallo. Pelitaitojen ja lyöntivarmuuden kohentuessa useimmat pelaajat siirtyvät käyttämään aitosulkaista palloa sen parempien lento-ominaisuuksien vuoksi. Kaikki kilpailuluokat käyttävät nykyään sulkaista palloa.